V rámci Školního poradenského pracoviště nabízí školy služby kariérového poradenství, tedy pomoc a podporu žákům a jejich rodičům při rozhodování o střední škole a budoucí profesi.
Tematické pilíře kariérového poradenství a vzdělávání ve škole jsou:
- Sebepoznání a sebereflexe
- Sebeprezentace
- Zdroje informací a jak s nimi pracovat
- Experiment (zkušenost z reálného světa práce)
V čem žákům pomáhá a co podporuje kariérové poradenství a vzdělávání?
- co jde dětem snadno a dobře
- jejich silné stránky
- uvědomit si, v čem je jejich jedinečnost
- jaké jsou jejich motivace a hodnoty
- potřebné informace z trhu práce
- zkušenosti z praxe
Co je cílem kariérového poradenství a vzdělávání ve škole?
Cílem je žák, který…
- ví co chce, a proč to chce, je zodpovědný za své rozhodnutí
- ví, co pro svůj cíl musí udělat, je v tom aktivní
- ví, kde hledat potřebné informace
- ví, kde si může nechat poradit
Ke kvalitě vede spolupráce, proto …
Cílem je spolupráce s rodiči:
- Zajistit informovanost rodičů o nabídce kariérového poradenství ve škole (web, maily).
- Nabízet setkání (workshopy) pro rodiče (a jejich děti) např. na tato témata:
-
- Jak efektivně podpořit své dítě ve volbě profese
- Jak s dítětem na toto téma komunikovat
- Kde hledat potřebné informace a jak je vyhodnotit
- Jak rozpoznat silné stránky svého dítěte
-
- Organizovat pro žáky exkurze do firem v regionu.
- Organizovat pro žáky stáže s možností stínování profesí (Jeden den pracovat jako …).
- Umožňovat žákům setkávání s lidmi z praxe (jejich profesní cesta).
- Nabízet individuální konzultace pro rodiče (a děti).
Cílem je spolupráce mezi učiteli napříč školou:
- V předmětu Osobnostní a sociální výchova.
- Na 1. stupni (rodina, poznávání profesí …).
- V předmětu Občanská výchova (sebepoznání, pracovní právo …).
- Třídní učitelé při práci se třídou (plánování, stanovování cílů, vyhodnocování, reflexe).
- Učitelé odborných předmětů … vhled do reality oborů (kde se mohu uplatnit).
- Reflektovat zrealizované akce a exkurze z pohledu světa práce (profese, pracovní prostředí, náplň práce …).
Cílem je Koncepce kariérového poradenství a vzdělávání školy, která:
- vychází z evaluace (uplatnění absolventů školy) a reflexe proběhlých aktivit KP a KV.
- je pravidelně min. jedenkrát za rok revidována v souladu s aktuální vizí školy a jejími cíli vzdělávání.
- je diskutována a sdílena v rámci sborovny školy.
- odpovídá reálným podmínkám školy a přitom se snaží přiblížit pomyslnému ideálu realizace KP a KV ve škole.
- není nikdy hotovým dokumentem, ale neustálým procesem hledání, ověřování, reflektování a aktualizování toho, co se ve škole v oblasti KP a KV děje.
Náplní práce kariérového poradce na škole by mělo být především:
- metodická a informační podpora učitelů a třídních učitelů
- koordinování aktivit napříč předměty (zajištění provázanosti předmětů se světem práce)
- komunikace s jinými poradenskými subjekty – využívání jejich služeb
- konzultace a poradenství pro žáky
- komunikace s rodiči, poradenství pro rodiče
- zapojení žáků – rodičů – komunity do kariérového vzdělávání
- propagace služeb kariérového poradenství ve škole i na veřejnosti
Realizace KP – příklady z praxe
Zkušenosti s trhem práce – organizujeme projekty ve prospěch školy a komunity nebo školní akce na prodej vlastnoručně vyrobených/vypěstovaných produktů; následně se žáky reflektujeme, co z toho vyplývá pro jejich profesní rozhodování.
Kontakt s dalším vzděláváním – pořádáme přednášky/diskuse s absolventy školy, včetně jejich reflexe zkušeností s dalším vzděláváním.
Spolupráce s rodiči – využíváme rodiče pro exkurze, stáže, jako odborníky z praxe, organizujeme pro rodiče vzdělávání na témata KP.
KP v oborových předmětech – realizujeme projektovou, ideálně tandemovou výuku; připravujeme workshopy pro pedagogy na témata KP např. jak zařadit KP do odborných předmětů.
KP v třídnických hodinách – kariérový poradce se účastní třídnických hodin, tandemová spolupráce s třídním učitelem např. v tématech práce s Portfoliem žáka, sebepoznávací aktivity a rozvoj sebe prezentačních dovedností.
Předmět Člověk a svět práce – aktualizujeme tematické plány, stanovujeme minimální výstupy pro žáka v tomto průřezovém tématu.
Portfolio žáků – už na 1. stupni, zde dáváme do portfolia práce žáků, které lze využít v posledních ročnících pro volbu profese a školy; na 2. stupni do portfolia patří mimo důkazů o úspěších žáků (soutěže, kurzy atp.) také reflexe exkurzí a stáží z pohledu mapovaných profesí.
Individuální poradenství – nabízíme v různých formách žákům i rodičům.
Přístup rodičů a žáků k informacím o trhu práce – na webu, workshopy pro rodiče během rodičovských schůzek a jiných akcí.
(Autorka textu Mgr. Petra Šnepfenbergová, kariérové poradkyně a lektorka kariérového vzdělávání)