Teambuilding

Teambuilding je souhra několika aktivit vedoucích k posílení týmové spolupráce, rozvržení rolí v týmu, podpoře vzájemných vztahů a také sladění s vizí a hodnotami pořádající organizace. Slouží tak k budování důvěry skrz pozitivní společné zážitky, odhaluje možné problémy v týmu, podporuje vzájemnou komunikaci a sebevědomí, zvyšuje efektivitu týmové spolupráce, rozvíjí kolektiv a tím i celou organizaci, školu. 

Teambuilding může být veden indoorově i outdoorově. Většinou se nezaměřuje na odborné znalosti, ale na tzv. soft skills, osobnostní kvality jednotlivce. Některé jsou více sportovní, jiné hravé, strategické i umělecké či kombinace různých přístupů tak, aby každý člen týmu mohl vyniknout a uplatnit své kompetence. Součástí bývá i zpětná vazba a reflexe jednotlivých aktivit a výkonů, dochází tak k vzájemnému učení se a osobnostnímu růstu.

Příklad programu teambuildingu

  1. Icebreak – aktivity na uvolnění atmosféry mezi účastníky, případné seznámení se a posílení neformálních vztahů a vzájemné důvěry. Jde o krátké, zábavné a kreativní aktivity či hry.
    Příklady zde:
    https://www.hranostaj.cz/vyber.html

     
  2. Společná vize organizace a týmu – vzájemnou diskuzí a brainstormingem se pojmenuje vize organizace, její krátkodobé i dlouhodobé cíle, poslání, hodnoty, které chce zastávat. 
    Vše lze pojmout kreativně, například společnou malbou erbu, plakátu, složením písně, hymny apod. Aktivita slouží k růstu sounáležitosti k organizaci, loajalitě. 

     
  3. Rozvoj důvěry – aktivity na rozvoj důvěry pomáhají budovat spolupráci a respekt mezi účastníky, efektivnější řešení problémů uvnitř týmu, které se poté může přenést i do pracovního prostředí. 
    Používají se k tomu například hry se zavázanýma očima nebo jeden účastník padá zády do náruče ostatních atp.

     
  4. Bariéry komunikace v týmu – společně se definují možné překážky v komunikaci a co by tyto překážky pomohlo minimalizovat či odstranit úplně. 
    Lze využít workshop s dramaterapií, arteterapií, biblioterapií apod. 

     
  5. Týmové role – vymezení rolí v týmu, charakteristika jednotlivých typů týmové spolupráce, kdy každý v týmu zastává jinou roli a teprve vzájemnou synergií se daří dosahovat úspěšných výsledků. 
    Příkladem může být práce na případové studii, kdy se mezi účastníky rozdají role například dle teorie Belbina (
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Skupinové_role) nebo Edwarda de Bona (https://cs.wikipedia.org/wiki/Metoda_šesti_klobouků).

     
  6. Konstrukční aktivity – jde o rozvojové týmové a tvůrčí činnosti z různých druhů materiálů a na různá témata, které rozvíjí spolupráci, schopnost naslouchat, prosadit se a zároveň respektovat ostatní.
    Např.: stavba budovy, společná malba, vyřešení hlavolamu, přemístění předmětů za dodaných instrukcí apod.

Kontakty