Teambuilding je souhra několika aktivit vedoucích k posílení týmové spolupráce, rozvržení rolí v týmu, podpoře vzájemných vztahů a také sladění s vizí a hodnotami pořádající organizace. Slouží tak k budování důvěry skrz pozitivní společné zážitky, odhaluje možné problémy v týmu, podporuje vzájemnou komunikaci a sebevědomí, zvyšuje efektivitu týmové spolupráce, rozvíjí kolektiv a tím i celou organizaci, školu.
Teambuilding může být veden indoorově i outdoorově. Většinou se nezaměřuje na odborné znalosti, ale na tzv. soft skills, osobnostní kvality jednotlivce. Některé jsou více sportovní, jiné hravé, strategické i umělecké či kombinace různých přístupů tak, aby každý člen týmu mohl vyniknout a uplatnit své kompetence. Součástí bývá i zpětná vazba a reflexe jednotlivých aktivit a výkonů, dochází tak k vzájemnému učení se a osobnostnímu růstu.
Příklad programu teambuildingu
- Icebreak – aktivity na uvolnění atmosféry mezi účastníky, případné seznámení se a posílení neformálních vztahů a vzájemné důvěry. Jde o krátké, zábavné a kreativní aktivity či hry.
Příklady zde: https://www.hranostaj.cz/vyber.html
- Společná vize organizace a týmu – vzájemnou diskuzí a brainstormingem se pojmenuje vize organizace, její krátkodobé i dlouhodobé cíle, poslání, hodnoty, které chce zastávat.
Vše lze pojmout kreativně, například společnou malbou erbu, plakátu, složením písně, hymny apod. Aktivita slouží k růstu sounáležitosti k organizaci, loajalitě.
- Rozvoj důvěry – aktivity na rozvoj důvěry pomáhají budovat spolupráci a respekt mezi účastníky, efektivnější řešení problémů uvnitř týmu, které se poté může přenést i do pracovního prostředí.
Používají se k tomu například hry se zavázanýma očima nebo jeden účastník padá zády do náruče ostatních atp.
- Bariéry komunikace v týmu – společně se definují možné překážky v komunikaci a co by tyto překážky pomohlo minimalizovat či odstranit úplně.
Lze využít workshop s dramaterapií, arteterapií, biblioterapií apod.
- Týmové role – vymezení rolí v týmu, charakteristika jednotlivých typů týmové spolupráce, kdy každý v týmu zastává jinou roli a teprve vzájemnou synergií se daří dosahovat úspěšných výsledků.
Příkladem může být práce na případové studii, kdy se mezi účastníky rozdají role například dle teorie Belbina (https://cs.wikipedia.org/wiki/Skupinové_role) nebo Edwarda de Bona (https://cs.wikipedia.org/wiki/Metoda_šesti_klobouků).
- Konstrukční aktivity – jde o rozvojové týmové a tvůrčí činnosti z různých druhů materiálů a na různá témata, které rozvíjí spolupráci, schopnost naslouchat, prosadit se a zároveň respektovat ostatní.
Např.: stavba budovy, společná malba, vyřešení hlavolamu, přemístění předmětů za dodaných instrukcí apod.
Kontakty
- Mgr. Martin Bušina, martin.busina@seznam.cz, 777 100 745
- http://www.atateam.cz
- https://dlan-vzdelavani.webnode.cz/
- Mgr. Ing. Stanislav Kocourek, adresa: Rokycanova 781/11, 779 00 Olomouc, IČ: 73786667, DIČ: CZ7912075864, +420 737 467 949, skocourek@mvsprojekt.cz
- Mgr. Libor Graclik, e-mail graclik.libor@seznam.cz, Tel: 604 621 628
- Mgr. Jan Veselý, honzavesely@email.cz, 777916276